Pro všechny šotouše ale i milovníky hor je tady

Semmeringská železniční turistická stezka

Horská dráha Semmering (německy Semmeringbahn) je 41,7 kilometrů dlouhá rakouská železniční trať, která vede z Gloggnitz přes Semmering do města Mürzzuschlag. Semmeringbahn byla první evropskou horskou železnicí s normálním rozchodem. Je považována za první skutečnou horskou železnici na světě. V současnosti je plně funkční součástí rakouské Jižní dráhy a je také jednou z nejvíce vytížených horských tratí v zemi.

Projektováním trati přes průsmyk Semmering byl v roce 1841 pověřen Carl von Ghega. O rok později odjel do Velké Británie a USA. Na základě získaných zkušeností navrhl tři různé varianty, které předložil tehdejšímu generálnímu řediteli státních drah, kterým byl Hermenegild von Francesconi.

Na základě plánů a pod dohledem Carla von Ghegy se na stavbě Semmeringbahn podílelo mezi lety 1848 a 1854 téměř 20 000 dělníků, z toho třetina žen. Tunely byly raženy pouze ručně, s výjimkou černého prachu[1] nebylo použito žádných výbušnin.

Při stavbě při nejrůznějších nehodách zahynulo 89 lidí, další stovky zemřely na následky různých nemocí, například cholery.

23. října 1853 projela úsekem Mürzzuschlag–Payerbach první lokomotiva. Slavnostního otevření trati 16. května 1854 se osobně zúčastnil i císař František Josef I. s chotí Alžbětou. První nákladní vlak projel po trati 18. května 1854 a první vlak s cestujícími 17. července.

Na trati je 14 tunelů, 16 viaduktů (i dvoupatrové), vlaky přejíždí i 118 menších kamenných a 11 železných mostů. Celková délka údolí a propastí přes které vlaky projíždí po viaduktech a mostech je 1,6 km. Nejdelším viaduktem je s délkou 228 metrů Schwarza-Viadukt, nejvyšší je Kalte-Rinne Viadukt vysoký 46 metrů. Celková délka tunelů je 4,5 km, nejdelší z nich jsou vrcholový starý Semmeringtunnel s délkou 1 431 metrů a nový Semmeringtunnel 1 512 m, nejkratší je pouze čtrnáctimetrový Krauseltunnel (13,55 m). Nejvyšší stoupání trati je 28 promile, přičemž 60 procent délky trati má stoupání či klesání od 20 do 25 ‰. Trať probíhá celkem 22,4 kilometrů přímými úseky, 20,4 kilometru v obloucích, kde téměř 16 procent trati má nejmenší poloměr 190 m. Nejvyšší bod trati se nachází v nadmořské výšce 897 metrů. Staniční a provozní budovy byly často stavěny přímo z materiálu vytěženého při ražbě tunelů. V roce 1959 byla celá trať kompletně elektrifikována.

zdroj: cs.wikipedia

My se vydáme po dvou naučných stezkách plných nádherných vyhlídek na trať.

Den první: Semmering – Gloggnitz 21 Km

Den druhý: Semmering – Mürzzuschlag 17 Km

Semmeringská železniční turistická stezka

Turistická stezka dolnorakouské železnice
Od vlakového nádraží Semmering vede cesta podél železničního tělesa kolem vyhlídek s nádhernými panoramatickými výhledy na zajímavou část celé stavby k vlakovému nádraží Breitenstein (9 km), Klamm (15 km) , Payerbach (21 km) nebo Gloggnitz (23 km). To znamená, že každý turista si může sestavit vlastní trasu a vrátit se do výchozího bodu vlakem z některého z nádraží.

Zvláštním zážitkem je mnoho nesrovnatelných výhledů jak na železniční trať, tak na krásnou krajinu oblasti Semmering. Na vlakovém nádraží Semmering se v novém informačním centru dozvíte vše, co potřebujete vědět o památce světového dědictví Semmeringské železnice a okolní krajině.

Turistická stezka štýrskou železnicí
Turistická stezka štýrskou železnicí vytváří turistický zážitek pro celou rodinu. Turistická stezka štýrské Semmeringbahn je vedena jako tematická turistická stezka – Peter Rosegger turistu doprovází a na cestě potkává významné současníky. Cestou objevíte malou poučnou kulturní historii Štýrského Semmeringu.

Cesta je dlouhá asi 17 km a vede přímo z vlakového nádraží Semmering (napojení na železniční turistickou stezku na dolnorakouské straně) na Hochstraße, podél staré Reichsstraße, lesy a loukami ze Steinhaus (centrum města) a Spital am Semmering (farní kostel, vlakové nádraží, Zatzka Villas, Grautschenhof, Edlach) a přes Kulturbahnhof na vlakové nádraží Mürzzuschlag.

Cestou se o fyzickou pohodu turistů starají typičtí štýrští hostinští. S novou štýrskou železniční turistickou stezkou nyní můžete zažít Semmeringskou železnici zblízka z Gloggnitz do Mürzzuschlagu „na Schusterově koni“.

zdroj: semmeringbahn.at

Doprava Ostrava – Semmering – Ostrava cca 1200Kč (vlakem)
Ubytování na místě na tři noci: cca 3000 – 4000 Kč

Termín: říjen 2024

bližší informace: kares (zavináč) mujtrek (tečka) cz